دین باوری ودین مداری
قال رسول الله صلّى الله عليه وآله: من مات ولم يعرف إمام زمانه، مات ميتة جاهلية؛رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: هر كس بميرد در حالى كه امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلى از دنيا رفته است.
اخلاص مرتبه ای است که در آن انسان همه تأثیر ها را منحصرا از آن خداوند می داند و برای هیچ یک از عوامل طبیعی و غیر طبیعی تأثیری مگر به صورت وساطت و در طول تأثیر الهی و طبق خواست خداوند، قائل نیست. آری ، انسان در هنگام بلا ، خدارا خالصانه می خواند؛و.....¤اللهم عجل لولیک الفرج¤
ادامه مطلب ... چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:, :: :: نويسنده : muslim در عرصه سیاسی با آنکه فاطمه-علیها السلام-معیار حق و ملاک رضایت و خشم کبریایی و صاحب نظر در مسائل سیاسی بود،ولی هرگز در این عرصه خارج از خط مشی سیاسی امیرمؤمنان<علیه السلام>و مصالح کلی امامت گام برنداشت.پس از ماجرای سقیفه،.....¤اللهم عجل لولیک الفرج¤
ادامه مطلب ... در نظام خانواده ،یکی از عوامل دوام و گرمی،قانع بودن همسر نسبت به وضعیت اقتصادی و عدم تحمیل مازاد بر توان همسر است.¤اللهم عجل لولیک الفرج¤
ادامه مطلب ... در نظام خانواده،محبت رکن اصلی آن است و زنان،کانون این محبت اند و فاطمه-علیهاسلام-ایفا کننده چنین نقشی در خانواده امیرالمؤمنین -علیه السلام- بود.¤اللهم عجل لولیک الفرج¤
ادامه مطلب ... خصلت مثال زدنی حجب و حیا در فاطمه-علیهاسلام-¤اللهم عجل لولیک الفرج¤
ادامه مطلب ... چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:CHILD ABUSE IN ISLAM, :: :: نويسنده : muslim By Thamaneh Qaraei
Translated by S.J.M¤اللهم عجل لولیک الفرج¤
ادامه مطلب ... چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:Example Seeking, :: :: نويسنده : muslim Example Seeking
By M. Bagir asadi
Translated by Sayyid Jafar Mosavi¤اللهم عجل لولیک الفرج¤
ادامه مطلب ... یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, :: :: نويسنده : muslim مفهوم (دین باوری) و (دین مداری) با توجه به تعریف جامع ارائه شده برای دین و مطالب گفته شده,روشن می شود؛زیرا مراد از دین باوری,به معنای باور به دین,پذیرش آن و گردن نهادن به آن در اندیشه و عمل است و مراد از (دین مداری)نیز عبارت است از التزام عملی به دین و پایبندی به آن با همه ابعادش در اعمال و رفتار و به اجرا گذاشتن احکام و دستورات آن در همه شئون و ساحت های فردی و اجتماعی زندگی است. پس دین باوری یعنی اعتقاد راستین به دین و دین مداری,عمل به آموزه های دینی و اجرایی کردن آن است.
/مراد از دین نیز-همان طور که اشاره شد-،ادیان خرافی یاادیان بشری و حتی ادیان الهی تحریف شده نیست،بلکه اسلام ناب محمدی-صل الله علیه وآله و سلم-است که از وحی راستین الهی سرچشمه گرفته و بر حضرت محمد بن عبدالله-صل الله علیه وآله-پیامبر گرامی اسلام فرو فرستاده شده و توسط ائمه اهل بیت-علیهم السلام-،به عنوان جانشینان راستین او ترویج و تبلیغ گردیده است.چراکه اسلام تنها دینی است که کتاب آسمانی اش از هرگونه خرافه و تحریفی مصون مانده وخواهد ماند.راز این مصونیت ابدی اسلام و قرآن نیز همان است که در قرآن آمده است:(حجر:9):انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون.:ما قرآن را نازل کردیم؛و ما به طور قطع نگهدارنده آن هستیم!.)
/طبق این آیه،خداوند،خود،قرآن را از هرگوه خطر تحریف و دستبرد نا اهلان حفظ می کند.
/از این رو،تنها این دین پویا و پاسخگوی به همه نیازهای-مشروع و معقول-مادی و معنوی و دنیوی و اخروی انسان است که در صورت پیروی و پیاده شدن کامل توسط دین داران و دین باوران،هم زندگی دنیوی ایشان را سامان درستی می بخشد و هم موجب هدایت معنوی و رستگاری و سعادتمندیشان در سرای باقی می شود.چه این که اساسا بدون دین باوری و دین مداری راستین،نیل به سعادت دنیوی و هدایت و رستگاری اخروی ممکن نیست.گویی که عقاید و باورهای دینی مانند پلیس مخفی در دل آدمی جای می گیرد و او را در همه حال همراهی و مراقبت می کند و به کارهای نیک و خدا پسندانه دعوت و از کارهای زشت و رذایل اخلاقی باز می دارد.
./ ایمان دینی،قوی ترین تکیه گاهی است که موجب می شود تا انسان مؤمن و دین باور در جزر و مد زندگی و کوران حوادث سخت و هراسناک آن،هرگز دچار هراس و اندوه و ناامیدی نشود و بلکه به عکس،پیوسته به عنایات و امدادهای غیبی و الهی امیدوار و راه نجات و خلاصی از دشواری ها و حوادث را فرا روی خود ببیند؛ و لذا او هیچ گاه دچار بن بست،درماندگی،عجز و ناتوانی نخواهد شد.
/ تولستوی که یکی از متفکران و نویسندگان بزرگ قرن ما است و شهرت جهانی دارد،درباره ایمان می گوید:(ایمان آن چیزی است که آدمی با آن زندگی می کند.)به نقل از اخلاق از دیدگاه قرآن و سنت،(مجموعه مقالات)،تهیه شده در واحد فرهنگی بنیادشهید ص۱۵۶)/مقصود او این است که ایمان بهترین سرمایه زندگی است که اگر انسان آنرا از دست بدهد مهم ترین سرمایه زندگی را از دست داده است.چنان که قرآن کریم نیز در (سوره صف آیه۱۰-۱۲) ایمان دینی را تجارت و سرمایه بزرگی یاد کرده و می فرماید:ای کسانی که ایمان آورده اید!آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی می بخشد؟!(وآن این است که)به خدا و رسولش ایمان بیاورید وبا اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید؛این برای شما(از هر چیز)بهتر است اگر بدانید!(اگر چنین کنید)گناهانتان را می بخشد و شما را در باغهایی از بهشت داخل می کند که نهرها از زیر درختان آن جاری است و در مسکن های پاکیزه در بهشت جاویدان جای می دهد؛و این پیروزی بزرگی است!
/در این آیات به روشنی و زیبایی هرچه تمام تر،ایمان و دین باوری تبیین شده،زیرا هم به اصل و اساس دین باوری و ایمان دینی تصریح گردیده و آن ایمان به خدا و رسول او است که جامع همه اصول و فروع دینی می باشد و هم به مهم ترین کارکرد ایمان دینی اشاره شده که آن جهاد همه جانبه با جان و مال باشد؛زیرا مهم ترین وظیفه و رسالت انسان مؤمن و به تعبیر دیگر،مهم ترین کارکرد ایمان دینی، همان (جهاد با نفس اماره به عنوان مانع و دشمن درونی و)پیکار با دشمنان بیرونی به عنوان سد راه دین داری و ایمان ورزی می باشد.این کار،یعنی عمل به همه دستورات شرعی و پایبندی عملی به معتقدات دینی.
/هم این که در این آیات،به مهم ترین دستاورد و آثار دین باوری و ایمان واقعی تصریح گردیده و آن آمرزش گناهان و خوشنودی خدا و در نتیجه،نیل به هدایت و رستگاری و رسیدن به زندگی سعادتمندانه اخروی در بهشت برین است.
./¤اللهم عجل لولیک الفرج¤
چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, :: :: نويسنده : muslim دین،همزاد انسان است وبشرازآغاز زندگی بر روی زمین به اقتضای فطرت پاکش وتأمین نیاز روحی وارضای حس مذهبی،پیوسته به دین (بااشکال گوناگون)گرایش داشته وبه نوعی خداپرست بوده است هرچنداین حس مذهبی را گاهی_به دلیل انحراف ازمسیر فطرت_باتقدیس وپرستش غیر خدا ارضا کرده است.
از این رو،میل انسان به دینداری وخداجویی امری روشن وانکار ناپذیر است وتقریبا همه انسانها باهرنژاد وملیتی بر آن اتفاق نظردارند.
دین به معنای درست آن-که در برگیرنده همه ادیان توحیدی است وسرچشمه الهی دارد-درآغاز زندگی بشر همراه اوبوده است.به گواهی متون دینی-تاریخی وبه ویژه روایات اسلامی،نخستین انسان،آدم البشر،پیامبر بوده وخداوندیکتا بر او وحی می کرده است؛هرچند پس ازآدم وحوا،نسل های بعدی راه انحراف درپیش گرفته،آن دین توحیدی خالص وناب نخستین را به شرک،نفاق وکفر آمیختند.
بنابراین گوهر دین-یغنی توحید،نبوت ومعاد-به عنوان خطوط کلی ادیان الهی درهمه اعصاریکی بوده وهمه پیروان راستین پیامبران تحت تعالیم آن رهبران الهی وبه اقتضای فطرت خداجی خویش وبه قدر درک وفهم خود،آن راباور داشته اند.¤اللهم عجل لولیک الفرج¤
چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, :: :: نويسنده : muslim درباره تعریف اصطلاحی دین،میان صاحب نظران اختلاف است.
دانشمندان و متفکران مسلمان و مسیحی وغیرآنان تعاریف پرشماری ارائه کرده و هریک از زاویه خاص خود به تعریف دین پرداخته اند.بگفته میرچاالیاده،فقط درغرب چنان تعریف های فراوان ازدین پدیدآمده است که حتی ارائه فهرست ناقصی ازآنها غیرممکن است.
[دین پژوهی،ترجمه بهاءالدین خرمشاهی،دفتراول،ص85.].
پس ارائه وبرسی همه تعاریف موجود دین،نه ممکن است ونه ضرورت دارد.آنچه دراین مقال ضروری به نظر میرسد،بیان تعریف دقیق ودرست ازدین حق است.
به نظرمیرسد بهترین وکامل ترین تعریف،از آن مفسر حکیم،علامه طباطبایی(ره)باشد.ایشان،تعریف دین را_باکمی تفاوت_به دوصورت زیربیان داشته است:
۱.دین،روش وژه ای در زندگی دنیوی است که سعادت وصلاح دنیوی انسان را هماهنگ باکمال اخروی وحیات جاودانی او تأمین میکند.از این رو،لازم است شریعت،دربرگیرنده قوانینی باشد که به نیازهای دنیوی انسان نیز پاسخ گوید.
۲.دین،عبارت است ازاصول علمی وسنن وقوانین عملی که برگزیدن وعمل به آنها تضمین کننده سعادت حقیقی انسان است.ازاین رو،لازم است دین بافطرت انسانی هماهنگ باشد تاتشریع باتکوین همراهی کند و به آنچه آفرینش اقتضا دارد پاسخ گوید؛چنان که آیه((فأقم وجهك للدين حنيفا فطرت الله التي فطرالناس عليها...))سوره روم آيه30¤اللهم عجل لولیک الفرج¤
واژه[دین]در فرهنگ ها ونیز درکاربردهای قرآن به معنای حکم وقضا،رسم و عادت،قانون،جزا،حساب،شریعت،طاعت وبندگی،تسلیم وانقیاد،ملت،اسلام،روش و رویه،توحید و خداپرستی و غیر آن آمده است.
مجمع البحرین،لغت نامه دهخدا،فخرالدین طریحی.¤اللهم عجل لولیک الفرج¤
درباره وبلاگ موضوعات آخرین مطالب پیوندهای روزانه پيوندها
|
||
|